Cьогодні, в епоху інформаційних технологій і техногенезу, потребує нагального розв’язання проблема природовідповідного, дбайливого ставлення до довкілля та здоров’я людини. У сучасному періоді розвитку людства освіта набуває нового сенсу, стає філософією і метою сучасного суспільства, засобом збереження, продовження і розвитку людської цивілізації. Єдність людини і природи має базуватись на парадигмі сталого (збалансованого) розвитку суспільства.

Під збалансованим (сталим) розвитком (англ. sustainabledevelopment) слід розуміти такий розвиток країни і регіону, коли економічне зростання, матеріальне виробництво і споживання, а також інші види діяльності суспільства відбуваються в межах, які визначаються здатністю екосистем відновлюватися, поглинати забруднення та підтримувати життєдіяльність теперішніх і майбутніх поколінь.

В світлі цієї проблематики освіта для сталого розвитку набуває статусу основного стратегічного напряму в освітній системі, включаючи розвиток екологічної свідомості, визначення місця і ролі людини в біосфері, виховання потреби в екологічній діяльності, формування світогляду на засадах сталого розвитку; при цьому її кумулятивним результатом є формування екологічної культури, в рамках якої взаємовідносини людини і природи постають як духовно-моральна проблема, а основою її вирішення є принципи екологічної етики, засновані на сприйнятті природи як морального партнера.

Для вирішення проблеми запровадження освіти для сталого (збалансованого) розвитку в підготовку педагогічних працівників в Глухівському національному університеті імені Олександра Довженка здійснюється системна діяльність, спрямована на розвиток у студентів екологічної культури не тільки в процесі навчальних занять, а й в позанавчальній діяльності факультету природничої і фізико-математичної освіти. Прикладом роботи з екологічного виховання студентів є така форма діяльності як освітньо-культурні паломництва – мандрівки студентів та викладачів, об’єднаних ідеями сталого розвитку, до природних, культурних та освітніх святинь рідного краю та України. В ході таких подорожей яскраво розкриваються такі основоположні тези сталого розвитку як екологізація свідомості, полікультурність, зв’язок з практикою та історією, розвиток демократії, ініціативності та лідерських якостей студентів.

3 листопада 2016 року в ході такого освітньо-культурного паломництва студентів факультету природничої і фізико-математичної освіти Глухівського НПУ ім. О.Довженка до славного міста Чернігівщини Новгорода-Сіверського майбутні біологи познайомились з історією міста,з Новгород-Сіверським історико- культурним музеєм-заповідником „Слово о полку Ігоревім”, що є першим і єдиним в Україні державним музеєм, присвяченим видатній літературній пам’ятці слов’янського світу,та з найвидатнішою історичною пам?яткою міста – Спасо-Преображенським чоловічим монастирем, заснованим у ХІ столітті. З високих стін монастиря юним паломникам відкрився дивовижний, навіть пізньої осені, вигляд на Десну. Дивовижна краса і багатство рідної природи є джерелом творчої наснаги, людської чуйності та є яскравою ілюстрацією глибокої внутрішньої єдності природи та суспільства.

Не оминули своєю увагою в ході екскурсії гімназію, в якій навчавсявидатний вітчизняний педагог ХІХ століття Костянтина Дмитрович Ушинський. Згадали про його діяльність та про те, що дитячі роки майбутнього педагога пройшли у Новгород-Сіверському.

Потім студенти відвідали візит-центр Деснянського біосферного резервату, що включений до Світової мережі біосферних резерватів ЮНЕСКО та створений на базі Національного природного парку «Деснянсько-Старогутський» рішенням 21 сесії Міжнародної координаційної ради з програми ЮНЕСКО "Людина і біосфера". Мали можливість ознайомитись із такими водно-болотними угіддями міжнародного значення, офіційно визнаними Рамсарською конвенцією, як «Заплава Десни» та природоохоронною, науково-дослідною діяльністю національного природного парку «Деснянсько-Старогутський».

Наступним етапом було ознайомлення з центром дитячої і юнацької творчості міста Новгород-Сіверський. Директор центру Жоров Анатолій Анатолійович розповів про структуру центру позашкільної освіти, діяльністю керівників гуртків природничого та екологічного спрямування. Особливо зацікавились майбутні біологи мешканцями живого куточку центру.

Останнім в паломництві було відвідування студентами Новгород-Сіверської центральної бібліотеки, в читальному залі якої старший науковий співробітник Національного природного парку «Деснянсько-Старогутський» кандидат біологічних наук Панченко Сергій Михайлович ознайомив студентство з такими формами еколого-просвітницької діяльності НПП «Деснянсько-Старогутський» як екологічні школи для учнів, велопробіги, семінари та лекції для громадськості, залучення громадськості до спостережень за станом довкілля та ін. Викладачі університету познайомили студентів з діяльністю однієї з найпотужніших громадських екологічних організацій – Всеукраїнською екологічною лігою, що має 22 осередки в Україні, створеним цього року на базі кафедри теорії і методики викладання природничих дисциплін Глухівського НПУ ім. О.Довженка Глухівським осередком Всеукраїнської екологічної ліги, його напрямками роботи.

Така робота з екологічного та морального виховання насамперед має вплив на формування таких рис характеру особистості студента, які б сприяли активній участі у будівництві життя, формуваннясвітогляду людини, її знань, переконань, ідейної стійкості, екологічноїй емоційної культури, що по суті й становить духовне багатство людини, а отже, і духовне багатство всього суспільства.

Інформаційну та організаційну підтримку освітньо-культурного паломництва студентів та викладачів до міста Новгород-Сіверський здійснювали протоірей Олександр Майборода (голова паломницької служби Конотопсько-Глухівської єпархії) та Сергій Панченко (старший науковий співробітник Національного природного парку «Деснянсько-Старогутський»).