Основні положення виховної роботи на факультеті природничої і фізико-математичної освіти

На факультеті  природничої та фізико-математичної освіти (далі – Факультет) зі студентами проводиться виховна робота в різних напрямах у відповідності з Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про вищу освіту», положеннями Загальної декларації прав людини, Державною національною програмою «Освіта» /Україна XXI ст./, Програмою правової освіти населення України, Державною програмою розвитку фізичної культури і спорту в Україні, Концепцією виховання дітей та молоді в національній системі освіти, наказів про проведення навчально-виховної роботи в ГНПУ імені Олександра Довженка (далі – Університет),  Плану виховної роботи і Концепції виховної роботи факультету тощо. 

Діяльність усіх суб’єктів виховного процесу: студентів, органів студентського самоврядування, відповідальних за виховну роботу факультету, кураторів, спрямована на пошук нових педагогічних технологій, визнання пріоритету самовиховання студентів, індивідуальної діяльності, орієнтованої на розвиток власного потенціалу молоді.

Виховна робота проводиться  згідно з планами виховної роботи університету, факультету та планами виховної роботи в кураторських групах. У всіх структурних підрозділах своєчасно проводяться засідання рад кураторів, старостати, кураторські години, тематика яких розробляється на основі рекомендацій Міністерства освіти і науки України,  професійної специфіки інституту / факультету, визначних дат історії держави, області, міста й узгоджується із проректором з науково-педагогічної роботи та помічником ректора університету з виховної роботи.

Реалізація завдань виховної роботи передбачає пріоритетні напрями національно-патріотичного, морально-правового, художньо-естетичного, трудового, фізичного, екологічного виховання і здійснюється за такими аспектами:

  • організаційно-методологічне забезпечення;
  • культурно-просвітницька робота та організація студентського дозвілля;
  • національне виховання;
  • соціально-виховна робота;
  • профорієнтаційна робота;
  • робота органів студентського самоврядування.

У результаті роботи на Факультеті проводяться концертні, конкурсно-розважальні програми, тематичні вечори, засідання дискусійних клубів, творчі зустрічі з діячами культури, освіти та науки; участь і відвідування мистецьких, творчих заходів, конкурсів, фестивалів національного та міжнародного рівнів.  Крім цього, викладачами та студентами Факультету велику увагу  приділено профорієнтаційній, волонтерській діяльності.

План виховних заходів факультету природничої та фізико-математичної освіти на 2019-2020 н.р.

№з/п

Зміст роботи

Відповідальні

Термін виконання

1

Ознайомлення студактиву та кураторів з планом виховної роботи на 2019-2020 н.р. Обговорення, уточнення, корекція.

Відповідальна за виховну роботу (Сухойваненко Л. Ф.)

Вересень

2

Супровід та вдосконалення сайту щодо виховної роботи

Відповідальний за сайт (Рябко А.В.), викладачі факультету

Протягом року

3

Проведення засідань студентської ради, студентської профспілки

Декан, голова студради, голова профспілкового комітету

Щомісяця (за окремим планом)

4

Проведення кураторських годин

Куратори груп

1 раз на тиждень

5

Проведення старостатів

Декан, старости груп

Щотижня

6

Надання консультацій новопризначеним кураторам груп щодо виховної роботи

Декан

Протягом року

7

Участь студентів у заходах щодо святкування Дня Знань: урочиста лінійка, вступні лекції, покладання квітів до меморіалу

Декан (Хроленко М.В.), відповідальна за виховну роботу (Сухойваненко Л. Ф.), куратори груп І курсу

1.09.19

8

Затвердження планів виховної роботи в академічних групах

Декан, куратори груп

До 15.09.19

9

Організація зустрічей студентів І курсу з працівниками банку, профкому тощо

Декан, куратори груп І курсу

Перша декада вересня 2019

10

Випуск стінгазет факультету «Знайомтесь - це ми!» (знайомство зі студентами-першокурсниками та кураторами груп)

Куратори груп, студенти І курсу (редколегія)

Протягом вересня 2019

11

Проведення соціологічного опитування студентів щодо проблем навчально-виховного процесу та шляхів їх усунення

Відповідальна за виховну роботу (Сухойваненко Л. Ф.)

До 1.10.19

12

Посвята першокурсників у студенти та участь у квесті «Довженковими стежками»

Виховний відділ, Молодіжний центр, куратори груп І курсу, студентське самоврядування, студенти І курсу

Вересень 2019

13

Формування (поновлення) студентського самоврядування):  обрання студдекана, старост груп, членів студентського самоврядування

Декан, куратори, студенти, чинний студактив

Вересень 2019

14

Організація зустрічей студентів з адміністрацією університету

Декан, куратори груп

Упродовж року

15

Організація екскурсій до бібліотек та музею ГНПУ (до Всеукраїнського дня бібліотек)

Декан, куратори груп І курсу, працівники бібліотеки

Вересень 2019

16

Організація і проведення відкритого заходу «Учитель: посада, професія, покликання» (до Дня працівників освіти)

Студентське самоврядування, відповідальна за виховну роботу факультету (Бурчак Л.В., Сухойваненко Л. Ф.), студенти І курсу

4.10.19

17

Диспут «Кодекс честі студента»

Куратор (Кугай Н.В.) та студенти

62М-М групи

Жовтень 2019

18

Бесіда «STOP булінг».

Самілик В. І,

Студенти 21-Б групи

Жовтень 2019

19

Літературна година «Ми – довженківці!»

Бурчак Л. В., студенти 31-Б групи

Жовтень 2019

20

Тематична лекція «Сумщина пам’ятає!» (до Дня жертв Голодомору та політичних репресій)

Заїка О.В., студенти 23М, 24 М груп, 25Ф, 26Ф

Листопад 2019

21

Конкурс творчих робіт студентів «Студент: який він сьогодні?» (до Дня студентства)

Відповідальна за виховну роботу Сухойваненко Л. Ф., куратори груп, студенти факультету

17-18 листопада 2019

22

Бесіда «Чому модно бути здоровим?»

Прокопець Т. О., студенти 16Ф

Листопад 2019

23

Кураторська година присвячена обговоренню статті «Чому день студента святкують двічі?»

Кузьменко Л. О., студенти 62М-Б групи

Листопад 2019

24

Круглий стіл «Підготовка до зимової заліково-екзаменаційної сесії: проблеми, поради, перспективи»

Мегем О. М., студенти 11-Б групи

Грудень 2019

25

Бесіда-диспут «Чи хотіли б Ви допомагати іншим?»

Рябко А.В., студенти 33-М групи

Грудень 2019

26

Організація і проведення заходу «Герої не вмирають» (до Дня Збройних сил України, присвячена колишньому студенту ФПФМО Вознюку О.О.)

Куратор (Мигун М.П.,) та студенти 61М-Б 

Грудень 2019

27

Акція-ярмарок «Добро – безцінний дар людини» (до Дня Святого Миколая)

Куратори і студенти груп факультету

Грудень 2019

28

Підготовка до Новорічних свят (прикрашання аудиторій, корпусу, виготовлення листівок тощо)

Куратори і студенти груп факультету

Грудень 2019

29

Бесіди зі студентами щодо правил поведінки на зимових канікулах, аналіз результатів заліково-екзаменаційної сесії в академічних групах

Куратори груп

Грудень 2019

30

Тематичні лекції в групах «Україна – єдина держава!» (До Дня Соборності України)

Куратори груп

Січень 2020

31

Рейд містом «Поділися посмішкою своєю…» (до Всесвітнього дня посмішки

Студактив

Січень 2020

32

Підготовка до святкування Дня закоханих: випуск стінгазет, малюнків, виготовлення «валентинок»

Куратори і студенти груп факультету

Лютий 2020

33

Виховна година до роковин трагічних подій на Майдані («Революція гідності» 2013-2014 років).

Куратор (Сухойваненко Л. Ф.)  та студенти

 14-М, 61М-М

Лютий 2020

34

Підготовка до святкування 8 Березня, випуск стінгазет

Відповідальна за виховну роботу (Сухойваненко Л. Ф.), студентське самоврядування, студенти груп

Березень 2020

35

До Міжнародного Дня 8 Березня «Гендерні аспекти працевлаштування у сучасному суспільстві»

Коваль Л. В. та студенти 41-Б групи

Березень 2020

36

Бесіда на тему «Перший подарунок мами – життя, другий – любов, третій – розуміння»

Луценко О. І. та студенти 22-Б групи

Березень 2020

37

Виховний захід «Пізнаємо космос і авіацію» (до Дня авіації)

Куратор (Шелудько В.І.) та студенти  45Ф групи

Квітень 2020

38

Відеолекторій до Дня Чорнобильської катастрофи «Чорнобиль болить…»

Куратори та студенти груп факультету

Квітень 2020

39

Підготовка до свята Перемоги та участь у мітингу-реквіємі

Куратори груп та студенти

Травень 2020

40

Флеш-моб «Вишиванко, моя вишиванко!» (до Дня вишиванки

Студактив і студенти груп

Травень 2020

41

Конкурс малюнків «День Європи»

Відповідальна за виховну роботу (Сухойваненко Л. Ф.), редколегії груп факультету

Травень 2020

42

Підведення підсумків виховної роботи на факультеті та в кураторських групах, попереднє планування виховних заходів на 2020-2021 н.р., визначення проблем проведення виховної роботи на факультеті тощо

Декан, відповідальна за виховну роботу, куратори груп, студактив

Червень 2020

 

 

 

Cьогодні, в епоху інформаційних технологій і техногенезу, потребує нагального розв’язання проблема природовідповідного, дбайливого ставлення до довкілля та здоров’я людини. У сучасному періоді розвитку людства освіта набуває нового сенсу, стає філософією і метою сучасного суспільства, засобом збереження, продовження і розвитку людської цивілізації. Єдність людини і природи має базуватись на парадигмі сталого (збалансованого) розвитку суспільства.

Під збалансованим (сталим) розвитком (англ. sustainabledevelopment) слід розуміти такий розвиток країни і регіону, коли економічне зростання, матеріальне виробництво і споживання, а також інші види діяльності суспільства відбуваються в межах, які визначаються здатністю екосистем відновлюватися, поглинати забруднення та підтримувати життєдіяльність теперішніх і майбутніх поколінь.

В світлі цієї проблематики освіта для сталого розвитку набуває статусу основного стратегічного напряму в освітній системі, включаючи розвиток екологічної свідомості, визначення місця і ролі людини в біосфері, виховання потреби в екологічній діяльності, формування світогляду на засадах сталого розвитку; при цьому її кумулятивним результатом є формування екологічної культури, в рамках якої взаємовідносини людини і природи постають як духовно-моральна проблема, а основою її вирішення є принципи екологічної етики, засновані на сприйнятті природи як морального партнера.

Для вирішення проблеми запровадження освіти для сталого (збалансованого) розвитку в підготовку педагогічних працівників в Глухівському національному університеті імені Олександра Довженка здійснюється системна діяльність, спрямована на розвиток у студентів екологічної культури не тільки в процесі навчальних занять, а й в позанавчальній діяльності факультету природничої і фізико-математичної освіти. Прикладом роботи з екологічного виховання студентів є така форма діяльності як освітньо-культурні паломництва – мандрівки студентів та викладачів, об’єднаних ідеями сталого розвитку, до природних, культурних та освітніх святинь рідного краю та України. В ході таких подорожей яскраво розкриваються такі основоположні тези сталого розвитку як екологізація свідомості, полікультурність, зв’язок з практикою та історією, розвиток демократії, ініціативності та лідерських якостей студентів.

3 листопада 2016 року в ході такого освітньо-культурного паломництва студентів факультету природничої і фізико-математичної освіти Глухівського НПУ ім. О.Довженка до славного міста Чернігівщини Новгорода-Сіверського майбутні біологи познайомились з історією міста,з Новгород-Сіверським історико- культурним музеєм-заповідником „Слово о полку Ігоревім”, що є першим і єдиним в Україні державним музеєм, присвяченим видатній літературній пам’ятці слов’янського світу,та з найвидатнішою історичною пам?яткою міста – Спасо-Преображенським чоловічим монастирем, заснованим у ХІ столітті. З високих стін монастиря юним паломникам відкрився дивовижний, навіть пізньої осені, вигляд на Десну. Дивовижна краса і багатство рідної природи є джерелом творчої наснаги, людської чуйності та є яскравою ілюстрацією глибокої внутрішньої єдності природи та суспільства.

Не оминули своєю увагою в ході екскурсії гімназію, в якій навчавсявидатний вітчизняний педагог ХІХ століття Костянтина Дмитрович Ушинський. Згадали про його діяльність та про те, що дитячі роки майбутнього педагога пройшли у Новгород-Сіверському.

Потім студенти відвідали візит-центр Деснянського біосферного резервату, що включений до Світової мережі біосферних резерватів ЮНЕСКО та створений на базі Національного природного парку «Деснянсько-Старогутський» рішенням 21 сесії Міжнародної координаційної ради з програми ЮНЕСКО "Людина і біосфера". Мали можливість ознайомитись із такими водно-болотними угіддями міжнародного значення, офіційно визнаними Рамсарською конвенцією, як «Заплава Десни» та природоохоронною, науково-дослідною діяльністю національного природного парку «Деснянсько-Старогутський».

Наступним етапом було ознайомлення з центром дитячої і юнацької творчості міста Новгород-Сіверський. Директор центру Жоров Анатолій Анатолійович розповів про структуру центру позашкільної освіти, діяльністю керівників гуртків природничого та екологічного спрямування. Особливо зацікавились майбутні біологи мешканцями живого куточку центру.

Останнім в паломництві було відвідування студентами Новгород-Сіверської центральної бібліотеки, в читальному залі якої старший науковий співробітник Національного природного парку «Деснянсько-Старогутський» кандидат біологічних наук Панченко Сергій Михайлович ознайомив студентство з такими формами еколого-просвітницької діяльності НПП «Деснянсько-Старогутський» як екологічні школи для учнів, велопробіги, семінари та лекції для громадськості, залучення громадськості до спостережень за станом довкілля та ін. Викладачі університету познайомили студентів з діяльністю однієї з найпотужніших громадських екологічних організацій – Всеукраїнською екологічною лігою, що має 22 осередки в Україні, створеним цього року на базі кафедри теорії і методики викладання природничих дисциплін Глухівського НПУ ім. О.Довженка Глухівським осередком Всеукраїнської екологічної ліги, його напрямками роботи.

Така робота з екологічного та морального виховання насамперед має вплив на формування таких рис характеру особистості студента, які б сприяли активній участі у будівництві життя, формуваннясвітогляду людини, її знань, переконань, ідейної стійкості, екологічноїй емоційної культури, що по суті й становить духовне багатство людини, а отже, і духовне багатство всього суспільства.

Інформаційну та організаційну підтримку освітньо-культурного паломництва студентів та викладачів до міста Новгород-Сіверський здійснювали протоірей Олександр Майборода (голова паломницької служби Конотопсько-Глухівської єпархії) та Сергій Панченко (старший науковий співробітник Національного природного парку «Деснянсько-Старогутський»).

 

 

 

 

 

Пріоритетними напрямками виховної роботи на факультеті природничої і фізико-математичної освіти визначено наступні:

  • розвиток студентського самоврядування;
  • розширення і поглиблення знань студентської молоді щодо прав людини і громадянина;
  • формування в студентів сучасних уявлень про гендерну рівність;
  • виховування інтересу до мистецтва;
  • виховання прагнення до здорового способу життя, відповідального батьківства, безпечного материнства, здатності протистояти асоціальним явищам;
  • розвиток інтелектуального кругозору; поглиблення зацікавленості до обраної професії;
  • формування екологічної свідомості, мислення та культури екоцентричного типу;
  • розвиток волонтерського руху;
  • організація дозвілля в гуртожитку.