Основні положення виховної роботи на факультеті природничої і фізико-математичної освіти

На факультеті  природничої та фізико-математичної освіти (далі – Факультет) зі студентами проводиться виховна робота в різних напрямах у відповідності з Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про вищу освіту», положеннями Загальної декларації прав людини, Державною національною програмою «Освіта» /Україна XXI ст./, Програмою правової освіти населення України, Державною програмою розвитку фізичної культури і спорту в Україні, Концепцією виховання дітей та молоді в національній системі освіти, наказів про проведення навчально-виховної роботи в ГНПУ імені Олександра Довженка (далі – Університет),  Плану виховної роботи і Концепції виховної роботи факультету тощо. 

Діяльність усіх суб’єктів виховного процесу: студентів, органів студентського самоврядування, відповідальних за виховну роботу факультету, кураторів, спрямована на пошук нових педагогічних технологій, визнання пріоритету самовиховання студентів, індивідуальної діяльності, орієнтованої на розвиток власного потенціалу молоді.

Виховна робота проводиться  згідно з планами виховної роботи університету, факультету та планами виховної роботи в кураторських групах. У всіх структурних підрозділах своєчасно проводяться засідання рад кураторів, старостати, кураторські години, тематика яких розробляється на основі рекомендацій Міністерства освіти і науки України,  професійної специфіки інституту / факультету, визначних дат історії держави, області, міста й узгоджується із проректором з науково-педагогічної роботи та помічником ректора університету з виховної роботи.

Реалізація завдань виховної роботи передбачає пріоритетні напрями національно-патріотичного, морально-правового, художньо-естетичного, трудового, фізичного, екологічного виховання і здійснюється за такими аспектами:

  • організаційно-методологічне забезпечення;
  • культурно-просвітницька робота та організація студентського дозвілля;
  • національне виховання;
  • соціально-виховна робота;
  • профорієнтаційна робота;
  • робота органів студентського самоврядування.

У результаті роботи на Факультеті проводяться концертні, конкурсно-розважальні програми, тематичні вечори, засідання дискусійних клубів, творчі зустрічі з діячами культури, освіти та науки; участь і відвідування мистецьких, творчих заходів, конкурсів, фестивалів національного та міжнародного рівнів.  Крім цього, викладачами та студентами Факультету велику увагу  приділено профорієнтаційній, волонтерській діяльності.

План виховних заходів факультету природничої і фізико-математичної освіти на 2017-2018 н.р.

№з/п

Зміст роботи

Відповідальні

Термін виконання

Примітка

1

Аналіз відповідальними з виховної роботи керівних документів щодо організації виховної роботи у ВНЗ, на факультеті

Відповідальна за виховну роботу (Бурчак Л.В.)

Постійно

 

2

Інформаційний супровід та вдосконалення сайту щодо виховної роботи

Відповідальний за сайт (Рябко А.В.), викладачі факультету

Постійно

 

3

Проведення засідань студентської ради, студентської профспілки

Декан, голова студради, голова профспілкового комітету

Щомісяця (за окремим планом)

 

4

Проведення кураторських годин

Куратори груп

1 раз на тиждень

 

5

Проведення старостатів

Декан, старости груп

Щотижня

 

6

Надання консультацій новопризначеним кураторам груп щодо виховної роботи

Декан, відповідальна за виховну роботу ФПФМО Бурчак Л.В., студсамоврядування

Протягом року

 

7

Участь студентів в урочистостях щодо святкування Дня Знань: урочиста лінійка, вступні лекції, мітинг-реквієм

Декан, відповідальна за виховну роботу (Бурчак Л.В.), куратори груп І курсу (Бурчак Л.В., Мегем О.М., Рябко А.В., Грудинін Б.О.), студенти-першокурсники

1.09.17

 

8

Затвердження планів виховної роботи в академічних групах

Декан, куратори груп

До 11.09.17

 

9

Організація зустрічей студентів І курсу з працівниками банку, профкому, бібліотек тощо

Декан, куратори груп І курсу (Бурчак Л.В., Мегем О.М., Рябко А.В., Грудинін Б.О.)

Перша декада вересня 2017

 

10

Випуск стінгазет факультету «У нас у родині поповнення!» (знайомство зі студентами-першокурсниками)

Куратори груп, студенти І курсу

Протягом вересня 2017

 

11

Посвята першокурсників у студенти факультету та університету

Виховний відділ, відповідальна за виховну роботу факультету, куратори груп І курсу, студентське самоврядування, студенти І курсу

Вересень 2017

 

12

Бесіда «Досягнення космонавтики» (до 160-річчя  з Дня народження  К.Е.Ціолковського

Куратор (Грудинін Б.О) і студенти 15 Ф групи

17 вересня 2017

 

13

Формування (поновлення) студентського самоврядування), членів студентського самоврядування

Декан, куратори, студенти

Вересень-перша декада жовтня 2017

 

14

Організація зустрічей студентів з адміністрацією університету

Декан, куратори груп

Упродовж року

 

15

Бесіда «Година пам’яті» (до Дня партизанського руху)

Куратор (Кмець А.М.), студенти 32-Б групи

22.09.17

 

16

Організація екскурсій до бібліотек ГНПУ, міста (до Всеукраїнського дня бібліотек)

Декан, куратори груп І курсу, працівники бібліотеки

Вересень 2017

 

17

Організація і проведення заходу «Учитель – не професія, а покликання!» (до Дня працівників освіти)

Декан, студентське самоврядування, відповідальна за виховну роботу факультету (Бурчак Л.В.)

Жовтень 2017

 

18

Перегляд та обговорення фільму «Острів Хортиця – осередок козацтва!» (До Дня українського козацтва)

Куратор (Кухарчук Р.П.), студенти 23-24 М груп

14 жовтня 2017

 

19

Виставка малюнків студентів до Дня художника

Куратори груп, студенти

9 жовтня 2017

 

20

Бесіда «Психологічні особливості навчання у виші» (про адаптацію першокурсників до умов навчання)

Куратори груп І курсу, студенти І курсу, психолог Рябко Ю.В.

Жовтень 2017

 

21

Диспут «Професійне самовизначення – запорука успішної майбутньої діяльності»

Куратор (Бурчак С.О.) та студенти 33-34-М груп

Листопад 2017

 

22

Бесіда «Мова зникає не тому, що її не вчать інші, а тому, що нею не говорять ті, хто її знає» (до Дня писемності і мови 

Куратор (Заїка О.В.), студенти 62 ММ групи

9 листопада 2017

 

23

Урочистості до Дня студентства:

-                     привітання студентів факультету з Днем студента;

-                  молодіжна акція «Глухів – місто талановитих людей»;

-                  конкурс стінгазет, малюнків.

Відповідальна за виховну роботу Бурчак Л.В., студентське самоврядування, куратори груп, студенти факультету

17-18 листопада 2017

 

24

Тематична лекція в групах «Сумщина пам’ятає!» (до Дня пам’яті жертв Голодомору та політичних репресій).    

Куратори груп факультету

25 листопада 2017

 

25

Тренінг «Профілактика СНІДу»

Куратор (Мегем О.М.) та студенти 12-Б групи

1 грудня 2017

 

25

Акція-ярмарок «Добро – краще краси» (до Дня Святого Миколая)

Куратори і студенти груп факультету

Грудень 2017

 

26

Уклін всім, хто землю свою боронить! (до Дня Збройних сил України)

Куратор (Мигун М.П.) та студенти 31-Б групи

6 грудня 2017

 

27

Підготовка до Новорічних світ (прикрашання аудиторій, корпусу, виготовлення листівок, стінгазет тощо)

Куратори і студенти груп факультету

Грудень 2017

 

28

Бесіди зі студентами щодо правил поведінки на зимових канікулах

Куратори груп

Грудень 2017

 

29

Організація і проведення заходу «Вона – наша мрія, соборна, вільна Україна!» (До Дня Соборності України)

Куратор (Конопля В.О.) та студенти 43-М групи

Січень 2018

 

30

Лекція в групах «Тут кувалася наша воля…» (до Дня Героїв Крут)

Куратори та студенти груп

29 січня 2018

 

31

Захід «Не далеко від нас!» (до Дня боротьби з онкохворобами)

Куратор (Бородіна К.І.) та студенти 22-Б групи

Лютий 2018

 

32

Круглий стіл «Соціальна справедливість – міра рівності в суспільстві» (до Дня соціальної справедливості)

Куратор (Гоменюк О.В.), студенти 61 М-Ф групи

20 лютого 2018

 

33

Підготовка до святкування Дня закоханих: випуск стінгазет, малюнків, виготовлення «валентинок» тощо.

Куратори і студенти груп факультету

Лютий 2018

 

34

Підготовка до святкування 8 Березня: святковий концерт «Весняна феєрія», випуск стінгазет

Відповідальна за виховну роботу (Бурчак Л.В.), студентське самоврядування, студенти груп

Березень 2018

 

35

Диспут «Що таке щастя?» (до міжнародного дня щастя)

Куратор (Степанченко О.В.), студенти 44-Ф групи

20 березня 2018

 

36

Бесіда «Легені нашої планети» (до дня лісу)

Куратор (Коваль Л.В.) та студенти 21-Б групи

21 березня 2018

 

37

Заходи до Дня птахів:

-         відеолекторій;

-         конкурс-малюнків «Птахи наші друзі!»

 

Викладачі кафедри теорії та методики викладання природничих дисциплін, студенти груп

1 квітня 2018

 

38

Бесіда-диспут «Здоров’я – мудрих гонорар» (до Дня здоров’я).

Куратор (Кузьменко Л.О.), студенти 41-Б групи

7 квітня 2018

 

39

Виховний захід «Відкриємо таємниці космосу!» (до Дня авіації)

Куратор (Шелудько В.І.), студенти 25-Ф групи

Квітень 2018

 

40

Організація і проведення кураторських годин до Дня Чорнобильської катастрофи «Ми атомні заложники прогресу»

Куратори та студенти груп факультету

Квітень 2018

 

41

Акція «Зробимо Україну чистою» (до Дня Землі)

Студентське самоврядування, куратори груп, студенти

Квітень 2018

 

42

Підготовка до Дня примирення, свята Перемоги та участь у мітингу-реквіємі

Куратори груп та студенти

8-9 травня 2018

 

43

Бесіда «Моя мала Батьківщина – дитинства колиска» (до Дня Матері та родини).

Куратор (Рябко А.В.), студенти 13-14 М груп

14-15 травня 2018

 

44

Екскурсія до музею ГНПУ та музею міста (до Дня музеїв)

Куратори та студенти 1 курсу (Бурчак Л.В., Мегем О.М., Рябко А.В., Грудинін Б.О.)

18 травня 2018

 

45

Бесіда-диспут «Наука – скарб! Вчена людина ніколи не пропаде» (до Дня науки)

Куратор (Хлонь Н.В.), студенти 61МБ групи

20 травня 2018

 

46

Підведення підсумків виховної роботи на факультеті та в кураторських групах, попереднє планування виховних заходів на 2018-2019 н.р., визначення проблем проведення виховної роботи на факультеті тощо.

Декан, відповідальна за виховну роботу, куратори груп

Червень 2018

 

 

Cьогодні, в епоху інформаційних технологій і техногенезу, потребує нагального розв’язання проблема природовідповідного, дбайливого ставлення до довкілля та здоров’я людини. У сучасному періоді розвитку людства освіта набуває нового сенсу, стає філософією і метою сучасного суспільства, засобом збереження, продовження і розвитку людської цивілізації. Єдність людини і природи має базуватись на парадигмі сталого (збалансованого) розвитку суспільства.

Під збалансованим (сталим) розвитком (англ. sustainabledevelopment) слід розуміти такий розвиток країни і регіону, коли економічне зростання, матеріальне виробництво і споживання, а також інші види діяльності суспільства відбуваються в межах, які визначаються здатністю екосистем відновлюватися, поглинати забруднення та підтримувати життєдіяльність теперішніх і майбутніх поколінь.

В світлі цієї проблематики освіта для сталого розвитку набуває статусу основного стратегічного напряму в освітній системі, включаючи розвиток екологічної свідомості, визначення місця і ролі людини в біосфері, виховання потреби в екологічній діяльності, формування світогляду на засадах сталого розвитку; при цьому її кумулятивним результатом є формування екологічної культури, в рамках якої взаємовідносини людини і природи постають як духовно-моральна проблема, а основою її вирішення є принципи екологічної етики, засновані на сприйнятті природи як морального партнера.

Для вирішення проблеми запровадження освіти для сталого (збалансованого) розвитку в підготовку педагогічних працівників в Глухівському національному університеті імені Олександра Довженка здійснюється системна діяльність, спрямована на розвиток у студентів екологічної культури не тільки в процесі навчальних занять, а й в позанавчальній діяльності факультету природничої і фізико-математичної освіти. Прикладом роботи з екологічного виховання студентів є така форма діяльності як освітньо-культурні паломництва – мандрівки студентів та викладачів, об’єднаних ідеями сталого розвитку, до природних, культурних та освітніх святинь рідного краю та України. В ході таких подорожей яскраво розкриваються такі основоположні тези сталого розвитку як екологізація свідомості, полікультурність, зв’язок з практикою та історією, розвиток демократії, ініціативності та лідерських якостей студентів.

3 листопада 2016 року в ході такого освітньо-культурного паломництва студентів факультету природничої і фізико-математичної освіти Глухівського НПУ ім. О.Довженка до славного міста Чернігівщини Новгорода-Сіверського майбутні біологи познайомились з історією міста,з Новгород-Сіверським історико- культурним музеєм-заповідником „Слово о полку Ігоревім”, що є першим і єдиним в Україні державним музеєм, присвяченим видатній літературній пам’ятці слов’янського світу,та з найвидатнішою історичною памʼяткою міста – Спасо-Преображенським чоловічим монастирем, заснованим у ХІ столітті. З високих стін монастиря юним паломникам відкрився дивовижний, навіть пізньої осені, вигляд на Десну. Дивовижна краса і багатство рідної природи є джерелом творчої наснаги, людської чуйності та є яскравою ілюстрацією глибокої внутрішньої єдності природи та суспільства.

Не оминули своєю увагою в ході екскурсії гімназію, в якій навчавсявидатний вітчизняний педагог ХІХ століття Костянтина Дмитрович Ушинський. Згадали про його діяльність та про те, що дитячі роки майбутнього педагога пройшли у Новгород-Сіверському.

Потім студенти відвідали візит-центр Деснянського біосферного резервату, що включений до Світової мережі біосферних резерватів ЮНЕСКО та створений на базі Національного природного парку «Деснянсько-Старогутський» рішенням 21 сесії Міжнародної координаційної ради з програми ЮНЕСКО "Людина і біосфера". Мали можливість ознайомитись із такими водно-болотними угіддями міжнародного значення, офіційно визнаними Рамсарською конвенцією, як «Заплава Десни» та природоохоронною, науково-дослідною діяльністю національного природного парку «Деснянсько-Старогутський».

Наступним етапом було ознайомлення з центром дитячої і юнацької творчості міста Новгород-Сіверський. Директор центру Жоров Анатолій Анатолійович розповів про структуру центру позашкільної освіти, діяльністю керівників гуртків природничого та екологічного спрямування. Особливо зацікавились майбутні біологи мешканцями живого куточку центру.

Останнім в паломництві було відвідування студентами Новгород-Сіверської центральної бібліотеки, в читальному залі якої старший науковий співробітник Національного природного парку «Деснянсько-Старогутський» кандидат біологічних наук Панченко Сергій Михайлович ознайомив студентство з такими формами еколого-просвітницької діяльності НПП «Деснянсько-Старогутський» як екологічні школи для учнів, велопробіги, семінари та лекції для громадськості, залучення громадськості до спостережень за станом довкілля та ін. Викладачі університету познайомили студентів з діяльністю однієї з найпотужніших громадських екологічних організацій – Всеукраїнською екологічною лігою, що має 22 осередки в Україні, створеним цього року на базі кафедри теорії і методики викладання природничих дисциплін Глухівського НПУ ім. О.Довженка Глухівським осередком Всеукраїнської екологічної ліги, його напрямками роботи.

Така робота з екологічного та морального виховання насамперед має вплив на формування таких рис характеру особистості студента, які б сприяли активній участі у будівництві життя, формуваннясвітогляду людини, її знань, переконань, ідейної стійкості, екологічноїй емоційної культури, що по суті й становить духовне багатство людини, а отже, і духовне багатство всього суспільства.

Інформаційну та організаційну підтримку освітньо-культурного паломництва студентів та викладачів до міста Новгород-Сіверський здійснювали протоірей Олександр Майборода (голова паломницької служби Конотопсько-Глухівської єпархії) та Сергій Панченко (старший науковий співробітник Національного природного парку «Деснянсько-Старогутський»).

 

 

 

 

 

Пріоритетними напрямками виховної роботи на факультеті природничої і фізико-математичної освіти визначено наступні:

  • розвиток студентського самоврядування;
  • розширення і поглиблення знань студентської молоді щодо прав людини і громадянина;
  • формування в студентів сучасних уявлень про гендерну рівність;
  • виховування інтересу до мистецтва;
  • виховання прагнення до здорового способу життя, відповідального батьківства, безпечного материнства, здатності протистояти асоціальним явищам;
  • розвиток інтелектуального кругозору; поглиблення зацікавленості до обраної професії;
  • формування екологічної свідомості, мислення та культури екоцентричного типу;
  • розвиток волонтерського руху;
  • організація дозвілля в гуртожитку.